Projekt edukacyjny - instrukcja


    TAJEMNICA WERNYHORY...

    - CZYLI O ZWIĄZKACH KULTUROWYCH
POMIĘDZY POLSKĄ A UKRAINĄ

    Dramat młodopolski Stanisława Wyspiańskiego pt. ,,Wesele" nie należy zwykle do kanonu ulubionych lektur ucznia szkoły średniej. Wpływa na to język utworu, szereg nawiązań do skomplikowanej historii Polski i ilość ukazanych w dziele postaci, a nawet wątków. Problem, z jakim pragnie zmierzyć się artysta w dramacie, jest jeden - walka narodowowyzwoleńcza... jednak do jego zrozumienia prowadzi nieskończona ilość dróg.         Czy ,,Wesele" to utwór zamknięty w kręgu jedynie polskich interesów i czy można zrozumieć to dzieło, wychodząc od przybliżenia sylwetki jednej z ukazanych w nim postaci? Jakie można dostrzec związki pomiędzy kulturą Polski i Ukrainy? Na te pytania postarajcie się odpowiedzieć, próbując dociec, dlaczego w polskim dramacie narodowym pojawia się postać ukraińskiego Wernyhory i jakie ma to znaczenie dla wymowy dzieła, a także w szerszym wymiarze - kulturalnych stosunków polsko-ukraińskich.

    Projekt edukacyjny, który będziecie realizować, ma przybliżyć Wam problematykę ,,Wesela" (lektury ,,z gwiazdką"), ukazać związki kulturalne pomiędzy Polską a Ukrainą, a także pozwolić dostrzec zależności pomiędzy słowem, obrazem i dźwiękiem. Pracując w kilkuosobowych grupach, zamienicie się w teoretyków literackich, historyków sztuki, a nawet kulturoznawców i aktorów. Waszym zadaniem będzie odpowiedzieć na szereg pytań:

- kim był Wernyhora i jakie przypisywano mu funkcje w kulturze ukraińskiej, a jakie w polskiej?

- w jaki sposób i dlaczego Wernyhora został ukazany na obrazie Jana Matejki?

- jaką rolę w problematyce narodowowyzwoleńczej przypisuje Wyspiański Wernyhorze?

- jakie są zależności pomiędzy kulturą polską a ukraińską?

- czy da się utrwalić wiadomości dotyczące ,,Wesela"?

    Nie ograniczajcie się do wskazanych problemów, popłyńcie z nurtem rzeki, do której wspólnie wchodzimy... Być może tajemnica Wernyhory wykracza poza literaturę i malarstwo, może tajemnice tej postaci należy rozwikłać na inne sposoby, być może więcej mamy wspólnego z kulturą ukraińską niż nam się zdaje. Potraktujcie ten projekt jako podróż łodzią, która wiąże się z wieloma przygodami i zaskoczy niejednego odbiorcę. 

       Uwieńczeniem Waszej pracy nad projektem będą: prezentacja multimedialna, słuchowisko radiowe oraz gry, które musicie wykonać. Kolejne etapy pracy nad zadaniem oraz jego finał w formie graficznej lub dźwiękowej zostaną przez nas wszystkich ocenione po upływie 3 tygodni. Pod uwagę będziemy brać zaangażowanie w projekt (aktywność na blogu), poziom zdobytych informacji, staranność wykonania prezentacji oraz jej walory edukacyjne.

Życzę przyjemnej i owocnej pracy w zespołach:)  

Monika Szymańska - język polski  

Komentarze